Friday, July 5, 2013

Andai Kita Jatuh Cinta

Assalamualaikum....hai semua. Lama dah tak berkongsi di laman ini. Hari ini saya nak berkongsi sedikit perasaan sekiranya kita jatuh cinta. Mesti bestkan? Cuma kali ini kita tukar sedikit. Daripada perasaan cinta sesama manusia kita tukar kepada Pencipta kita.

1. Andai kita jatuh cinta, mesti best dapat surat daripada si dia. Kalau boleh siang malam mesti nak baca surat dia. Sampai berguling-guling atas katil sambil peluk surat si dia. Sebelum tidur kita akan baca. Bangun tidur pun kita akan baca. Sambil baca pula mesti terkenangkan dia...sambil senyum lagi.

Tukar:  Andai kita jatuh cinta kepada Allah, mesti best dapat baca Al Quran, kalam daripada Dia.  Kalau boleh siang malam mesti nak baca. Tapi tak sampai berguling-guling atas katil rasanya. Sebelum tidur kita akan baca (surah Al Mulk). Bangun tidur pun kita akan baca (surah Al Waqiah). Sambil baca mesti rasa gembira. Kadang-kadang sampai berlinangan air mata....umat sekarang tak rasa macam tu ke?

2. Andai kita jatuh cinta, mesti kita terkenangkan dia. Senyuman dia, wajah dia. Dan yang kita akan ingat sekali apa yang dia dah buat pada kita. Kadang-kadang kita akan ingat motivasi dia pada kita....kalau kita rasa down dia bagi semangat pada kita. Segala-galanyakita akan ingat pasal dia...wow bestnya!!!

Tukar: Andai kita jatuh cinta kepada Pencipta, mesti kita terkenangkan dia. Kita memang tak tahu rupa Dia. Tapi kita mesti rasa bersyukur apa yang dia dah bagi pada kita. Oksigen, air, kebahagiaan, rezeki, nikmat Islam dan iman and banyak lagi. Kadang-kadang kita akan ingat motivasi Dia. Di saat kita jatuh kerana manusia, kita akan bangkit disebabkan Dia. Segala-galanya kita akan ingat pasal Pencipta kita....umat sekarang tak rasa macam tu ke?

3. Andai kita jatuh cinta, pergh!!!! Wangi tak terkata bila nak jumpa si dia. Dari hujung rambut sampai ke hujung kaki. Tak cukup ke hujung kaki kalau boleh nak sampai ke mantel bumi mesti nak smart@anggun. Masa nak berjumpa dah terpacak 1 jam lebih awal.Tak boleh lewat walapun satu detik. Nak dating pula pergh!!! Romantiknya dekat taman bunga.

Tukar: Andai kita jatuh cinta kepada Yang Maha Esa, mesti kita pakai wangi dan bersih lagi suci tak terkata bila nak menunaikan solat. Dari hujung rambut sampai ke hujung kaki mesti nak smart@anggun. Masa nak solat fardu tak cukup rasanya nak lima kali. Kalau boleh nak up lagi dengan yang sunat..Tak boleh lewat walapun satu detik. Nak buat pula di taman syurga..  umat sekarang tak rasa macam tu ke?

4. Andai kita jatuh cinta semua benda susah jadi senang. Kalau boleh kita sanggup berkorban apa saja untuk si dia. Masa, tenaga, wang tu tak payah cakap. Confirm. Lautan api sanggup direnangi lagi.

Tukar: Andai kita jatuh cinta kepada Allah, pasti semua benda jadi senang. Solat, puasa zakat dan ibadat semua rasa mudah dan tenang bila dilaksanakan. Allah tak minta pun kita  berenang lautan api. Cukuplah sekadar kita melakukan segala suruhan Dia dan meninggalkan segala larangan-Nya. Bestkan???? Umat sekarang tak rasa macam tu ke?

Fuhhh banyak benda lagi sebenarnya rasa bila kita sedang bercinta.... tapi yang lain minta pembaca untuk sama-sama fikirkan.... Assalamualaikum dan selamat beramal... :)

Cintakan bunga...akan layu....
Cintakan manusia...akan mati....
Cintakan Allah...kekal abadi....
Itulah cinta...cinta yang sejati...








No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...