Friday, October 26, 2012

Demonstrsi IOM : Indikator Utama Cinta Kita???

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani. Baru-baru ini, seluruh dunia Islam digemparkan dengan filem Innocence of Muslim(IOM). Filem ini dikecam hebat di seluruh dunia kerana mempunyai elemen-elemen yang menghina junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Bukan kali ini sahaja kita digemparkan dengan filem yang menghina Rasulullah, namun sebelum-sebelum ini kita pernah dikejutkan dengan penciptaan karikatur yang menghina kesucian Islam secara amnya dan Nabi Muhammad secara khususnya. Tatkala karikatur dan filem terbabit disiarkan, 2 billion umat Islam di serata dunia bersatu, mengutuk tindakan dan filem terbabit, mahukan mereka yang bertanggungjawab dihukum bunuh, mengebom kedutaan Amerika Syarikat, berdemonstrasi. Terdapat pelbagai pengajaran yang kita boleh ambil daripada situasi ini. Antaranya, mengapa kita umat Islam sering kali diserang sebegitu rupa? Apakah dengan hanya demonstrasi itu merupakan tanda utama cinta kita dan penyelesaian utama kepada masalah ini?

  Bagaimana Ia Boleh Berlaku? Pasti ada diantara kita yang tertanya-tanya mengapa kita umat Islam sahaja yang diserang? Jawapan yang cukup mudah. Kerana kita umat Islam pada hari ini hidup berpecah belah. Yang menyedihkan kita bukan sedikit, tapi ramai. Selari dengan apa yang diucapkan oleh Baginda Nabi Muhammad. Daripada Tsauban r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi s.a.w. menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan’.” Seorang sahabat bertanya, “Apakah wahan itu hai Rasulullah?” Nabi kita menjawab, “Cinta pada dunia dan takut pada mati.” (Riwayat Abu Daud) Sedar atau pun tidak itulah realitinya yang berlaku pada hari ini. Kerana kita tidak lagi berpegang kepada ajaran Islam yang sebenar, membuatkan musuh-musuh Islam sering kali menyerang kita. Jika tidak dengan tentera dan jet, mereka akan menyerang kita dengan media. Tahukah anda? mereka sebenarnya tahu mereka akan dikecam, tetapi mereka sengaja ingin menggangu sensitiviti umat Islam. Kerana mereka tahu selepas itu umat Islam akan kembali berpecah belah

  Apa tindakan Kita Tidak dinafikan, demonstrsi yang berlaku di seluruh dunia ini juga merupakan tanda cinta kita kepada Rasulullah. Sehinggakan ada ayat yang mengatakan : Dengan darah dan jiwa kami, kami membelamu ya Rasulullah. Ya. itu juga merupakan tanda cinta kita kepada Nabi. Namun tahu ataupun tidak, perkara paling senang dan yang paling utama bagi menunjukkan cinta kita kepada Nabi Muhammad adalah dengan mengamalkan segala sunnahnya. Agak kecewa, jika kita tanya orang yang berdemonstrasi itu, adakah dia mengamalkan suunah nabi? jawabnya tidak. Cukup kecewa. Mengapa sukar untuk kita mengamalkan sunnah Nabi. Sedangkan sunnah Nabi merupakan tanda cinta kita yang utama kepada Baginda. Analoginya cukup mudah. Kalau kita meminati K-Pop, kita akan meniru seluruh gayanya. Dari cara berpakaian sehinggalah gaya rambut. Kalau cintakan Nabi. Buatlah apa yang Nabi suruh. Biarlah orang yang berdemonstrsi itu dengan caranya. Kerana itu juga menunjukkan semangat cinta kepada Baginda. Tetapi apa tindakan kita? Ikutlah sunnahnya. "Aku tinggalkan kamu 2 perkara. Kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang kepada kedua-duanya. Iaitu Alquran dan sunnahku." Fikirkan..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...