Saturday, May 28, 2011

Kanak-Kanak Genius

Mereka adalah kanak-kanak genius yang berada di Zaman Keemasan Islam.



Zaman Umar Al-Khattab.

Pada suatu hari, Khalifah Umar Al-Khattab sedang menunggang kuda dengan laju melalui sebuah lorong di Madinah. Ketika itu beliau merupakan Khalifah di Madinah. Lorong tersebut dipenuhi dengan kanak-kanak yang sedang bermain. Ketika Khalifah Umar melalui lorong tersebut, semua kanak-kanak bertempiaran lari kerana takut akan ketegasan Umar. Tetapi seorang anak kecil lingkungan 11 tahun hanya duduk di tengah itu. Lalu Khalifah Umar bertanya kepada budak itu.

" Kenapa kamu tidak lari nampak aku ke mari, sedangkan anak-anak kecil yang sebaya dengan mu lari ketika nampak aku?"

Anak kecil itu menjawab.

" Ya Khalifah, buat apa saya mahu lari sedangkan saya tidak buat apa-apa kesalahan terhadap mu khalifah? Dan buat apa saya mahu lari ke tepi, sedangkan lorong ini terlalu luas. Kamu boleh lalu di tepi sini."

Khalifah Umar kagum akan jawapan yang diberikan oleh Budak kecil tersebut.

Khalifah Al Ma'mun

Ketika khalifah Al Ma'mun memerintah, terdapat sebuah perpustakaan yang besar iaitu Baitul Hikmah. Pada suatu hari khalifah memasuki perpustakaan tersebut dan melihat seorang anak kecil sedang membaca buku. Tanpa berfikir panjang khalifah pergi ke arah budak yangs sedang membaca buku tersebut dan bertanya.

" Siapakah kamu wahai anak?"

" Saya merupakan tunas baru dalam pemerintahan mu wahai khalifah." Anak kecil itu menjawab dengan tenang.

Khalifah Umar Abdul Aziz.

Khalifah Umar Abdul Aziz merupakan seorang khalifah yang adil. Beliau merupakan cicit kepada Khalifah Umar Al-Khattab. Sewaktu beliau dilantik menjadi khalifah,ramai pembesar dari seluruh tanah arab datang memberikan sokongan termasuk seorang kanak-kanak berusia 11 tahun pada ketika itu. Kanak-kanak itu pun datang ke depan untuk menyatakan sokongan namun dihalang oleh Khalifah Umar Abdul Aziz sambil berkata.

" Bagi yang tua bercakap dahulu."

Kanak-kanak itu pun berkata.

" Tuan, manusia di dunia ini diukur dengan dua perkara iaitu otak yang kuat ingatannya dan lidah yang petah berkata-kata. Sekiranya ada dua benda ini pada seseorang itu, maka dia yang layak bersuara. Jika manusia diukur dengan umur, maka tuan tidak layak menyandang jawatan khalifah, kerana ada yang lebih layak dari tuan."

Jawapan anak itu telah mengharukan hati Khalifah Umar Abdul Aziz.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...