Friday, October 10, 2014

Menggapai Kegembiraan dalam Kehidupan


- Bro, nak tanya boleh tak? Hidup aku bercelaru ini. Aku tengok orang lain hidup dia gembira sahaja. 

+.Hidup ini tidak mudah.

- Kalau begitu semua yang kita lalui dalam kehidupan ini semua susah? Macam mana nak berjaya, kalau semua benda susah? Belajar susah, makan susah, kerja susah, semua susah? Fuhhh!!!!

+ Hidup ini tidak mudah dan tidak juga susah.

- Mana satu ini? sekejap susah sekejap senang. Kalau begitu mesti akan ada orang yang boleh tempuh hidup ini dengan mudah dan mesti ada yang akan susah? Huh, cuba jawab?

+ Hidup ini tidak mudah dan tidak juga susah, cuma ia penuh dengan rintangan dan halangan.

- Huh? halangan pulak? Maksudnya apa yang kita buat semua ada halangan? Tak adil!!!! Benda senang boleh jadi susah benda susah lagi jadi susah. Maksudnya hidup kita ini susah. Orang nak rileks sahaja. Tak nak susah-susah ini.

+  Hidup ini tidak mudah dan tidak juga susah, cuma ia penuh dengan rintangan dan halangan. Berfikiran positif, hadapi segala rintangan sebagai satu cabaran dan...

- Wait!!!!!!!!!! Itu rasanya depend pada orang. Kalau orang yang boleh positif oklah kot nak hadapi cabaran. Kalau yang tak boleh macam mana pulak? Kesian dia nanti. Semua cabaran tak boleh dilalui.

+  Hidup ini tidak mudah dan tidak juga susah, cuma ia penuh dengan rintangan dan halangan. Berfikiran positif, hadapi segala rintangan sebagai satu cabaran dan dengan izin Tuhan perjalanan hidup kita akan menjadi indah.

*    *    *    *    *    *    *    *

Dalam kehidupan manusia kita tidak boleh lari daripada pelbagai masalah dan rintangan. Itulah lumrah kehidupan. Namun ia terserah kepada kita untuk melihatnya sebagai satu cabaran atau kesusahan. 

Oleh itu, sentiasalah berfikiran positif kerana pemikiran yang positif akan menjadikan diri kita lebih bersemangat untuk menempuh cabaran dalam kehidupan.

Jom kawan-kawan. Mulakan setiap hari dengan pemikiran yang positif.

"This life has a lot of risk. It requires you to jump."

"Hidup kita satu kisah. Pastikan ia menjadi indah. Benar-benar indah."

" Hidup kita satu perjalanan"

"   :)   "

Rifhan Supian
0058 11/10/2014
UTP, Tronoh

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...